4th Edition of the European Award for Cooperative Innovation (EACI)

20171129hks_lso_palkinto.jpgHKScanin ilman antibiootteja ja lähipeltojen viljalla, rypsillä ja kotimaisilla palkokasveilla kasvanut porsaanliha on voittanut arvostetun kansainvälisen Innovaatiokilpailun. Palkinto jaettiin Brysselissä keskiviikkona 29.11.2017. HKScan osallistui Euroopan Osuustoimintajärjestön Copa Cogecan järjestämään kilpailuun yhdessä suurimman omistajansa LSO Osuuskunnan kanssa.

Uniikki tuote

Innovaatiokilpailun voitto tuli porsaanlihalla – Omega-3 Pork, No Antibiotics Ever, joka perustuu HKScanin vuonna 2011 Suomessa markkinoille tuomaan HK Rypsiporsas® -lihaan. Ruotsissa konsepti - Svensk Rapsgris® - lanseerattiin vuotta myöhemmin.

”Rypsiporsas® -konseptissa porsaan ruokavaliossa on pehmeitä rasvoja suomalaisesta rypsistä, jonka vuoksi lihan rasvakoostumus muuttuu pehmeämmäksi ja sisältää Omega-3 rasvahappoja. Liha on maukkaampaa, mehevämpää ja mureampaa. Se on parempi valinta myös ruokavalion rasvan laadun kannalta. Konseptia on jatkokehitetty nyt niin, että porsaat kasvavat koko elinikänsä ilman antibiootteja.”, kertoo HKScanin eläinhankinnasta ja alkutuotannosta vastaava johtaja Pia Nybäck.

HKScanin innovaatiossa kiteytyy suomalaisen ruuan vientivoima

Tuote on kehitetty vastaamaan kuluttajien odotuksiin entistä terveellisemmästä ja maistuvammasta porsaanlihasta. Uusi konsepti on osoittautunut kilpailukykyiseksi vientimarkkinoille. Tuotetta viedään tällä hetkellä kolmeen maahan.

20171129hksf_farmarin_kinkku_www.jpg”Tässä uudessa porsaanlihassa yhdistyvät suomalaisen ruoan parhaat ominaisuudet: herkullinen maku, puhtaus, turvallisuus ja vastuullisuus. Se on erinomainen tarina Suomesta, sen luonnosta, suomalaisista ja HKScanin 100 vuoden historiasta”, sanoo HKScanin kategorioista ja konsepteista vastaava johtaja Heli Arantola

Ensimmäinen erä Omega-3 Pork, No Antibiotics Ever – lihaa vietiin Aasian vaativille markkinoille viime kesänä ja lihaa markkinoidaan siellä maailman parhaana lihana. Tänä jouluna HKScan tuo joulumarkkinoille Suomessa pienen erän HK Farmarin joulukinkkuja, jotka ovat tätä samaa lihaa.

Auditoitu tuotantomenetelmä ja tarkat toimintaohjeet

20171129hkscan_farmer_taru-antikainen_03_www.jpgHKScanin Omega-3 Pork, No Antibiotics Ever liha kasvatetaan Taru ja Matti Antikaisen tilalla Lounais-Suomen Aurassa. Tilalla porsaista pidetään hyvää huolta. Porsaan elinaikana ei tarvitse käyttää antibiootteja, koska porsas on terve ja tyytyväinen.

HKScan on varmistanut tuotantomenetelmän uskottavuuden ja antibiootit-
tomuuden ulkopuolisen auditoinnin avulla. Auditoinnin suoritti Det Norske Veritas.

Yhteistyötä koko Farm to Fork – ketjun kanssa

”LSO Osuuskunta ja HKScan ovat yhdessä kehittäneet jäsentemme maatiloilla tämän aidosti innovatiivisen tuotteen. Olemme hyvin iloisia saamastamme palkinnosta. On hienoa, että kansainvälisesti merkittävä terveellisyys- ja vastuullisuuskriteerit täyttävä innovaatio huomataan ”, sanoi LSO Osuuskunnan toimitusjohtaja Veikko Kemppi vastaanottaessaan palkintoa yhdessä HKScanin alkutuotannon palveluista vastaavan johtajan Ulf Jahnssonin kanssa Brysselissä keskiviikkona.

Sama konsepti sai kunniamaininnan aiemmin tänä syksynä Lidlin vientikilpailussa: http://www.hkscan.com/portal/suomi/hkscan/tiedotearkisto/?id=2265

• Heli Arantola, johtaja (EVP), Categories&Concepts, HKScan Oyj
  • Pia Nybäck, Eläinten hankinnasta ja alkutuotannosta vastaava johtaja, HKScan Oyj
  • Heille voi jättää soittopyyntöjä HKScanin mediapalvelunumeron kautta: 010 570 5700 tai spostilla: communications@hkscan.com

HKScan on johtava pohjoismainen ruokayhtiö. Konsernimme myy, markkinoi ja valmistaa korkealaatuista ja vastuullisesti tuotettua sian-, naudan-, siipikarjan- ja lampaanlihaa, niistä valmistettuja tuotteita ja valmisruokia vahvoilla tuotemerkeillä. Asiakkaitamme ovat vähittäiskauppa-, food service -, teollisuus- ja vientisektorit. Kotimarkkinamme kattavat Suomen, Ruotsin, Tanskan ja Baltian. Viemme tuotteita lähes 50 maahan. Vuonna 2016 HKScanin liikevaihto oli lähes 1,9 miljardia euroa ja työntekijöitä oli noin 7 300.